Om als organisatie relevant te blijven voor je klanten is het belangrijk om voortdurend te sturen op de behoefte en wensen van de klanten. De tevredenheid van je klanten is hierbij dus van essentieel belang. Een goede manier om dit te achterhalen is met een klanttevredenheidsonderzoek. Wat is een klanttevredenheidsonderzoek? Hiermee wordt inzichtelijk wat de tevredenheid van je klanten is ten opzichte van je organisatie en dit zet je vervolgens weer om in concrete verbeteringen.
Waarom zou je als bedrijf, onderneming of organisatie een klanttevredenheidsonderzoek uit laten voeren?
Een klanttevredenheidsonderzoek betekent klanttevredenheid meten. Klanttevredenheid meten is erg belangrijk, hiermee kan je namelijk de klanttevredenheid verhogen. Het werven van nieuwe klanten kost meer geld en tijd dan het in stand houden van je huidige, tevreden klanten. Quelsa helpt je graag inzicht te krijgen in de tevredenheid van je klanten door middel van een klanttevredenheidsonderzoek. Zo kan je de klanttevredenheid verbeteren en vergroten. Door een onderzoek naar klanttevredenheid vaker uit te voeren, heb je meer grip op de tevredenheid van je achterban. Tevens zie je of belangrijke interne en externe veranderingen binnen de organisatie effect hebben op de tevredenheid van je klanten.
Bij het uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek stelt Quelsa samen met jou de meest geschikte wijze van het vergaren van informatie vast. Vervolgens stellen we samen met je een vragenlijst op waaruit we de klanttevredenheid meten. Samen kunnen we de klanttevredenheid verhogen. Een klanttevredenheidsonderzoek kan zowel online, telefonisch als schriftelijk uitgevoerd worden, of een combinatie van deze varianten. Uiteraard is het ook mogelijk om een anoniem onderzoek naar klanttevredenheid uit te voeren, dit bevordert de betrouwbaarheid van het onderzoek. In dat geval raadt Quelsa aan om gebruik te maken van online vragenlijsten.
Heb je al eerder een klanttevredenheidsonderzoek uit laten voeren? Quelsa neemt die resultaten mee zodat je de klanttevredenheid op de lange termijn kunt zien.
Zodra het klanttevredenheidsonderzoek is uitgevoerd, krijg je een rapport. Dit rapport bevat naast harde cijfers en conclusies ook aanbevelingen. Met deze aanbevelingen heb je bruikbare handvatten en kan je meteen aan de slag met het verhogen van de klanttevredenheid.
Binnen een klanttevredenheidsonderzoek is belang erg belangrijk. In hoeverre vindt een klant het belangrijk om tevreden te zijn over een bepaald onderdeel van uw bedrijf. Klanttevredenheid over jouw dienst, product over organisatie wordt grofweg gemeten over de volgende 5 onderdelen:
Bij een betrouwbaar en professioneel klanttevredenheidsonderzoek is het niet voldoende om enkel te kijken naar de tevredenheid op deze bepaalde onderdelen. Wij kijken ook of de klanten belang hechten aan deze onderdelen. Dus stel een klant vindt empathie voor jouw bedrijf of organisatie niet erg van belang; dan is het minder erg als deze klant lager scoort op dat onderdeel.
Er zijn verschillende soorten klanttevredenheidsonderzoeken. We zetten de belangrijkste voor je op een rij.
Zowel voor Business tot Business organisaties als voor Business to Consumer organisaties kan een klanttevredenheidsonderzoek relevant zijn. Zolang je als bedrijf met klanten te maken hebt, is het interessant om te onderzoeken hoe je relatie met hen is. En hoe zij de relatie met jouw merk of bedrijf ervaren. Een onderzoek naar klanttevredenheid is voor ieder bedrijf anders en uniek en is altijd maatwerk. Dus of je nu in de B2B werkt of juist in de B2C; een klanttevredenheidsonderzoek kan je veel inzichten in jouw klanten bieden.
Contact Gratis IntakegesprekUiteindelijk krijg je een rapport van Quelsa dat naast harde cijfers ook conclusies en aanbevelingen bevat waar je meteen mee aan de slag kunt. Zo heb je bruikbare handvatten om de klanttevredenheid en/of de medewerkerstevredenheid te verbeteren.
Wat zijn de juiste vragen om te stellen tijdens een klanttevredenheidsonderzoek? Hoe meet je nu echt of je klanten tevreden zijn? Uiteraard stellen wij de vragenlijst altijd samen met de klant op, dus jij als klant heb zeker inspraak in de vraagstelling en de benadering van je klanten. Toch vinden veel mensen het fijn om een aantal voorbeeldvragen te zien. Vandaar dat we een aantal vragen als voorbeeld op een rij hebben gezet. Zie het als inspiratie, waar je aan kunt denken bij een klanttevredenheidsonderzoek.