Marktonderzoek in de zorg

In de zorg verandert de laatste jaren (en waarschijnlijk ook de komende jaren) erg veel. Onder andere door bezuinigingen en de vergrijzing in Nederland zijn er veel veranderingen in de zorgsector. Voor veel zorginstellingen is het belangrijk om trends, behoeften van vrijwilligers, medewerkers en patiënten te analyseren. Dit kan door middel van een zorgonderzoek, een marktonderzoek in de zorg.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw zorginstelling op het gebied van een zorgonderzoek? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij komen graag in contact!

Informatie aanvragen     Gratis Intakegesprek

Wat is een zorgonderzoek?

Een zorgonderzoek kan uitgevoerd worden in alle instellingen in een zorgsector. Denk aan ziekenhuizen, thuiszorginstellingen, huisartsenpraktijken, tandartspraktijken, fysiotherapiecentra of diagnostische centra. Een marktonderzoek in de zorg is een breed begrip. Hiermee kunnen verschillende onderzoeken bedoeld worden. Hierbij kan je denken aan een onderzoek onder de volgende doelgroepen:

  • Patiënten en cliënten
  • Medewerkers en vrijwilligers
  • Bestuur en belanghebbenden
  • Familie, zorgdragers van patiënten of cliënten

Voorbeelden marktonderzoek in de zorg

Zoals hierboven beschreven: een zorgonderzoek kan erg breed geïnterpreteerd worden. Waar kan je aan denken? Wat zijn voorbeelden van een marktonderzoek in de zorg? Bij een zorgonderzoek kan je onder andere denken aan een tevredenheidsonderzoek onder medewerkers, vrijwilligers of patiënten. Een ander voorbeeld van een zorgonderzoek is een behoefteonderzoek om de toekomstige behoeften van de diensten in kaart te brengen. Maar ook een imago onderzoek en een marketingonderzoek vallen onder de mogelijkheden.

Methode

Hoe gaat dit in zijn werk? Dit ligt uiteraard erg aan de vraagstelling die we samen op papier zetten. Er zijn verschillende onderzoeksmethoden mogelijk om een helder en duidelijk antwoord te krijgen op de belangrijkste vragen. Voorbeelden van deze onderzoeksmethoden zijn:

  • Online onderzoek
    Door middel van een online onderzoek wordt er een online vragenlijst naar de doelgroep gestuurd. Deze kan men thuis in de eigen tijd invullen.
  • Telefonisch onderzoek
    Een telefonisch onderzoek wordt gedaan vanuit een callcenter. Medewerkers van het callcenter bellen de doelgroep op en nemen de opgestelde vragenlijst met hen door.
  • Diepte-interviews
    Een diepte-interview is een 1 op 1 gesprek tussen een respondent en een interviewer. Tijdens dit gesprek kan de interviewer goed doorvragen naar onderliggende emoties en motivaties.
  • Schriftelijk onderzoek
    Schriftelijk onderzoek is een schriftelijke vragenlijst of enquête. De vragenlijst kan opgestuurd worden en ingevuld teruggestuurd worden.

Ben je benieuwd naar de kosten en mogelijkheden voor een marktonderzoek in de zorg of naar wat Quelsa voor jou kan betekenen met een zorgonderzoek? Neem vrijblijvend contact op!

Contact     Gratis Intakegesprek

Copyright 2024 Quelsa