In de zorg verandert de laatste jaren (en waarschijnlijk ook de komende jaren) erg veel. Onder andere door bezuinigingen en de vergrijzing in Nederland zijn er veel veranderingen in de zorgsector. Voor veel zorginstellingen is het belangrijk om trends, behoeften van vrijwilligers, medewerkers en patiënten te analyseren. Dit kan door middel van een zorgonderzoek, een marktonderzoek in de zorg.
Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw zorginstelling op het gebied van een zorgonderzoek? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij komen graag in contact!
Informatie aanvragen Gratis Intakegesprek
Een zorgonderzoek kan uitgevoerd worden in alle instellingen in een zorgsector. Denk aan ziekenhuizen, thuiszorginstellingen, huisartsenpraktijken, tandartspraktijken, fysiotherapiecentra of diagnostische centra. Een marktonderzoek in de zorg is een breed begrip. Hiermee kunnen verschillende onderzoeken bedoeld worden. Hierbij kan je denken aan een onderzoek onder de volgende doelgroepen:
Zoals hierboven beschreven: een zorgonderzoek kan erg breed geïnterpreteerd worden. Waar kan je aan denken? Wat zijn voorbeelden van een marktonderzoek in de zorg? Bij een zorgonderzoek kan je onder andere denken aan een tevredenheidsonderzoek onder medewerkers, vrijwilligers of patiënten. Een ander voorbeeld van een zorgonderzoek is een behoefteonderzoek om de toekomstige behoeften van de diensten in kaart te brengen. Maar ook een imago onderzoek en een marketingonderzoek vallen onder de mogelijkheden.
Hoe gaat dit in zijn werk? Dit ligt uiteraard erg aan de vraagstelling die we samen op papier zetten. Er zijn verschillende onderzoeksmethoden mogelijk om een helder en duidelijk antwoord te krijgen op de belangrijkste vragen. Voorbeelden van deze onderzoeksmethoden zijn:
Ben je benieuwd naar de kosten en mogelijkheden voor een marktonderzoek in de zorg of naar wat Quelsa voor jou kan betekenen met een zorgonderzoek? Neem vrijblijvend contact op!