‘Kijken, kijken, niet kopen.’ Nederlanders zijn erg prijsbewust en daar staan we in het buitenland ook om bekend. Prijsbewust zijn is in onze ogen een positief iets, want wie wil er nu meer betalen voor een product of dienst dan nodig is?
Het is voor bedrijven belangrijk om goed na te denken over de prijs die ze willen vragen voor een product of dienst. Wil je graag weten of je de juiste prijs vraagt voor het product? Dan kan je een prijsonderzoek inzetten.
Het vinden van de juiste prijs voor een dienst of product is knap lastig. Sommige bedrijven zijn te bang om te duur te zijn en lopen hierdoor omzet mis. Andere bedrijven zijn weer te overmoedig en schrikken (potentiële) klanten af door een te hoge prijs. Bij prijsonderzoek wordt onderzocht wat een doelgroep duur of goedkoop vindt. Wat is een consument bereid om te betalen voor een product of dienst en wanneer stapt hij over naar een concurrent? Aan de hand van de resultaten van dit onderzoek kan je bepalen wat de beste prijs is voor het product of de dienst.
Prijsonderzoek biedt je de volgende inzichten:
Prijsonderzoek kan op meerdere manieren worden uitgevoerd. Een manier is om de respondenten een aantal producten of diensten voor te leggen waarbij verschillende prijzen vermeld staan. Vervolgens moeten de respondenten dan aangeven wat ze goedkoop of duur vinden. Zo wordt er een onder- en bovenprijs vaststellen. Een andere methode is om respondenten alleen een aantal prijzen voor te leggen. Ook nu moeten ze aangeven wat ze duur of goedkoop vinden.